Jak (ne)kupuju auto

Je občas dobré nemít čas udělat hned to, co člověk tak jako tak nakonec udělat musí.Když jsem nechala stát suzukiho u dílny naproti firmě, aby ho mechanik odstrojil, až bude mít čas, nenapadlo mě, jak dlouhý čas to bude, co budu šetřit za benzín.

První finanční limit na nákup auta jsem si stanovila patnáct až dvacet tisíc. Jednak jsem vycházela z toho, že před šesti a půl lety jsem suzuki pořídila taky za dvacet (teda s ekodaní, přihlášením a výměnou rozvodů za šestadvacet) a jednak jsem po sdělení, že se mi rozpadlo auto, byla ze všech stran zahrnuta informacemi, jak někdo výhodně koupil ojetinu za pět až deset tisíc, resp. sto až sto padesát eur.

Po mém nadšeném „Jé, tak to já bych taky brala, mají tam ještě…?“ se ovšem ukázalo, že pokud něco takového existovalo, tak ne v mojí době, ale nejspíš někde v paralelní dimenzi, protože teď nic takového není, cena je o řád výše a hlavně musím mít trpělivost…

Trpělivost?

Potřebuju auto. Tam, kam chci jezdit o víkendu, za kým chci jezdit, mi autobusy nejezdí…

„A jaký bys chtěla to auto? Tak se podívej na internet, tam je aut…“

Je. A každé jiné.

A o žádném nic nevím. Akorát že nějaká jezdí na benzín, nějaká na naftu a nějaká i na plyn, a když se natankuje nafta místo benzínu, tak to nejede a musí se to vycucnout celý…

Tak jaké.

Aby se mi tam vešly lyže a k nim ještě dva lidi, takže s dělenými sklopnými sedačkami, a občas v létě i kolo, když jedu za bráchou, takže ne nic moc malýho, a aby se mi s tím slušně parkovalo v Brně na sídlišti u maminky, takže ani ne nic moc velkýho. A aby mě to nesežralo na nákladech za benzín a náhradní díly.

A hlavně nic nekupovat sama, vždycky mít s sebou někoho, kdo autům rozumí, to píšou na netu všude a s mnoha vykřičníkama. Nejsem blbá, vím, na co nemám. A to svoje málo, co na auto mám, nehodlám vyhodit oknem neuváženou zbrklou koupí. Chce to klid, čas a nechat si poradit.

Fiat Punto

Rada od Aktérky čili Dee Dee, zarputilé puntařky. No proč ne. On ten její pětidvéř puntík se od suzukiho zas tak moc neliší, zvenčí…

Noční studium internetových specifikací, diskuzí a recenzí o Puntech.

Ouha. To Aktérčino je staré Punto. Jen do roku 99. Od roku 2000 je nové, co už nevypadá trochu jako Suzuki Swift, ale spíš jako přerostlý klíště se sosákem vpředu a nacucaným zadkem na celém zbytku tvaru auta. Tam že se má vejít kolo…?

No, když je napůl rozeberu…

Našla jsem tohle novější Punto za 15 tisíc u Brna. Automechanik slíbil pomoc s okouknutím, abych nekoupila úplně křáp. A povyprávěl o kamarádovi, s nímž sjezdil půl republiky od Karlových Varů až po Ostravu po ojetinách, co podle inzerátu a řeči prodejců po telefonu měly být top top stav, ale vždycky to byly jen křápy, a ještě za to mechanikovi zaplatil jen oběd. Aby ve finále nakonec koupil auto stejně třicet kilometrů odsud.

Pochopila jsem to varovné vyprávění a svatosvatě se zadušovala, že nejsem blbá, abych ho honila po takových dálkách a projezdila prachy za další auto, že hledat  budu do okruhu 100 km  a že cestu i čas mu samozřejmě zaplatím.

Byl to příjemný výlet k tomu Brnu. Stavili jsme se cestou ještě asi ve třech bazarech, ukázal mi pár drobností, fíglů prodejců v bazarech, na něž je potřeba dát pozor, a vůbec pěkně jsme si povykládali o dětetch, lidech i životě, ale od té doby si už pamatuju, že když je auto na inzerátu nafoceno jen z jedné strany, , je ta strana druhá stoprocentně katastrofa.

Tak co dál.

Škoda Felicia

Noční studium internetových specifikací, diskuzí a recenzí o Feliciích. Donedávna jsem Felicie považovala za trošku upravené Favority a Formany, vůbec jsem netušila, že se jedná o nějaký úplně jiný, modernější typ, notabene s úplně jiným motorem s nějakým vstřikováním místo karburátoru.

Hnijou ale stejně jako ty Favority. Do patnácti tisíc ceny bývají katastrofa ze stran obou. A slušná  je za cenu kolem třiceti tisíc, top stav bez rezu, „po důchodci“, i přes pětatřicet. Protože v kurzu jako české auto s lacinými opravami.

„Na Feldu se vykašli, ta musí bejt garážovaná. Postavíš ji k baráku a po dvou zimách z toho máš šrot,“ pravili kolegové v práci i ten co pán, co jsem za ním chtěla dál jezdit.

I když jedna by na prodej byla, přímo u nás v T., super zachovalá, naprosto bez rezu, najeto nula nula prd, vždy garážovaná, po důchodci…..

Byla. Od té doby si pamatuju, že je potřeba kromě obsahu a výkonu v parametrech auta sledovat i specifikace typu motoru, protože mapříklad 1,3 MPI není totéž jako 1,3 ne-MPI.  Není vstřik jako vstřik. Starší Felicie ejakulují jen jednobodově, tudíž nejedou. Po sešlápnutí plynového pedálu hážu oči dopředu a čekám, kdy se co začne dít. Zrychlení v nekonečnu.

Zlatý jednolitřík tříhrneček suzuki…

Tatínek se zmínil o nějakých dvou ojetinách v Brně v autorizovaném Škoda-servise, kam jezdí se svým autem. Obě veliká, dlouhatánská, navíc jedno na plyn, což už jsem kdysi měla a už nechci, přijde mi, že to za ty peníze nestojí, ty komplikace okolo, odmítla jsem. A pak čtrnáct dní čekala na tatínkův návrat z vědeckého sympozia a na jeho rozhodnutí, jestli si nekoupí on nové auto a mně nepřenechá svoje starší… byť taky dlouhé…

Nakonec se rozhodl si nekoupit a nepřenechat. Ale prý si mám koupit, co budu chtít, když budu mít málo, tak mi půjčí, kolik budu potřebovat.

Utekly mi mezitím tři docela nadějný auta. Navýšila jsem limit na třicet až čtyřicet tisíc.

Tak si pučím, no, ale aspoň chvilku vydrží.

Mitsubishi Space Star

Našla jsem ho v bazaru nedaleko nás, praktický prostorem, elegantní vzhledem. Mechanik zrovna neměl čas,  tak mě vezl syn, zkusili jsme jízdu. Mitsubiší motor jednatrojka je lenoch, nebere odspoda, zato prý odspoda bere vejfuk v poli, auto je nízké, píšou v recenzích. Ale chci tam dotáhnout mechanika, třeba by to za to stálo, jen se podívat, proč auto při jízdě tak trochu divně vibruje…

Než jsem tam dotáhla mechanika, protože hned ten den a ani ten příští a přespříští neměl čas, auto zmizelo z inzerátů. Prodáno.

Stejně mělo drahý náhradní díly. Psali v recenzích. A říkali kolegové.

Slza v oku nad tříhrnečkem…

Jeden v inzerátech je! Téměř stejný jako můj, jen barva jiná a nemá tažný zařízení, ale – já ho chci… Chci to, co mám ráda… na co nemůžu zapomenout…

„Když ho chceš, tak si ho kup, ale podle mě je to za třicet drahý jaxviň,“ napsal mi mejlem ten, za nímž jsem neměla čím jezdit. „Za chvilku ti to shnije jako to předtím.“

Noční studium internetových specifikací, diskuzí a recenzí o Suzuki Swiftech druhé generace.

Měl pravdu. Jsou svojí hnilobou náprav a upadáváním kol pověstné.

Tak něco míň hnijícího. Něco, co tedy už má aspoň i mlhovky a nosiče na ty lyže či kolo a v čem se sedí o něco vejš nad silnicí – ono je to hodně fajn mít lepší výhled, oproti suzukimu, kd ejsme si pod zadek musela dávat polštářek, to bylo vždycky jak v autobuse, když jsem sedla do služebního Berlinga.

„Pro tebe bych si představoval jako ideální takovou céčkovou Corsu, motor, no, asi radši jedna dva…“ napsal mi ten pán, co jsem za ním neměla čím jet a co tedy jel pak už jen on za mnou, asi dvakrát, z toho jednou se psem.

Opel Corsa

Noční studium internetových specifikací, diskuzí a recenzí o Corsách. O motorech 1.0 a 1.2 s rozvody řetězem, co prý jsou nezničitelné, ale na druhou stranu asi nejsou, protože taky občas prasknou, což se dá poznat předem podle toho, že chrastí.

1.2 Corsu cé jsem nenašla, jen 1.0. Cca padesát kiláků od nás. Vezl mě starší syn, mechanik neměl čas.

Byla krásná, bledě zelenkavá, opravovaná po generálce motoru prý kvůli zadřené klikovce (?), s nedělenými sedadly a bez nosičů.

Nechrastila. A jela jen o málo líp než ta předpotopní Felicie.  A seděla jsem v ní asi tak deset centimetrů nad silnicí.

V práci se těmhle autům říká mrdky.

Mazda Demio

Kolega se u oběda zmínil o svém Demiu .

„Demio? A za kolik to jezdí? A jak jsi s tím spokojenej?“ – „No moc, už to má najeto dvě stě osmdesát tisíc a bez problému, jen blatníky mám už prorezlý….“

Dovezl mi to do práce, abych se s tím zkusila projet. Paráda. Nádhera. To je přesně ono. Prostor v autě, výhled z vyššího posezu, krásně sedí v zatáčkách, táhne i do kopce a celkově je to nesrovnatelně živější než ta proklatá těžkopádná stará felina i mrdka Corsa a dá se s tím vjet i do louky, aniž bych se bála, že tam nechám kus vejfuku jako se suzukim, k tomu praktický sklápění sedadel do roviny, hagusy…

Noční studium internetových specifikací, diskuzí a recenzí o Mazdě Demio.

Vyhlídla jsem si inzerát na velmi zachovalé Demio, dovoz Rakousko. Ve Znojmě. Týden jsem čekala, než je chlápek opravdu dovezl. Inzerát vyvěsil s předstihem, aby měl jistotu, že dovezenou ojetinu skutečně prodá.

Původně se měl stavit v T. přímo cestou z Rakouska, ale pak z toho sešlo, jel hodně pozdě v noci. Tak tedy přijedeme my za ním s mechanikem po víkendu. Sice ne do Karlových Varů, ale přes šedesát kiláků ano, tudíž poučena jednostranným Puntem jsem si řekla o oboustranné detailní fotky. Hlavně jestli je tam nějaké horší místo.

„Není, jen jedno na blatníku, úplně maličké, to stačí seškrábnout šmirglem a natřít…“

Ok, pošlete fotky.

Fotky se nějak zadrhly. Kolega z práce otočil. „Ale jestli chceš koupit starou ojetinu, tak ty Mazdy radši nee, ty fakt hrozně hnijou…“ – Koukám na něj jako puk, proč mi teda to svoje auto předtím tak hrozně chválil, vždyť věděl, že se ptám proto, že to chci koupit… Proč mě nechal zamilovat se…

„Hele, když to bude bez chycených blatníků, tak jo, ale jinak od toho pryč.“

Volám znovu dovozci Demia, že fotky nedošly, ale že bychom tedy s mechanikem přijeli. Prý fotky posílal. Neposílal, ani ve spamu je nemám. Tak znovu, co to místo se rzí. „To je prkotina, to stačí vyčistit a zakytovat, ani to ještě není skrz…“

Aha, ale v minulé, telefonátu to stačilo jen ošmirglovat a přetřít, dneska už zakytovat, skrz to bude až na jaře a fotky nejsou…

„A když to koupíme, tak nám dáte na cestu ty převozní značky z Rakouska, nebo nám uděláte technickou a převozku jako bazary?“

„No to ne, s tím nebudete moct odjet, to bez přihlášení nemůže na silnici, to musíte na podvale, technickou si pak uděláte sami…“

Heh…  tak to jsme si nerozuměli, když jsem se ptala předtím, jestli se to bude dát odvézt hned ten den…
Podval nemáme, můj automechanik dokonce ani řidčák na vlek, fotky nedošly a vidina hrozby místa potřebného překytovat se rozrostla jako koroze po zimě.

Tohle Demio jsem po poradě s mechanikem vzdala.

Do druhého dne bylo z inzerátů pryč, prodané. Asi tak zlé nebylo.

Nechala jsem si naposílat fotky jiných Demií z druhé strany republiky, všecky měly chycené blatníky, akorát byly o dvacet tisíc dražší než tohle první.

Škoda Fabia

Jednu jednačtyřkovou na prodej bude mít prý zrovna další den mechanik na dílně. Jestli se chci podívat.

Tak jo, všichni mi ji nutí. Že nehnije. Že pro mě by byla akorát.

Fabie první generace je malý tank. Trpím v ní klaustrofobií a pocitem že přes sloupky okolo oken pořádně nevidím ven. Má pidikufr a nedělený sedadla a při nočních studiích specifikací a recenzí jsem se dozvěděla, že jako malej tank taky žere. Tahleta motorizace. Už jsem se v těch několika motorizacích jakž takž zorientovala. 1,4 mpi u fabky nebrat, nejde a žere i trávu koem silnice. Tu motorizaci 1.2 HTP  taky nebrat, bývá jako jetina odhoněná a podpalujou se jí ventily. Nevím co to je, ale zní to tak děsivě, že to bude asi ještě horší, než prasklej rozvodovej řetěz, natož zadřená kliková hřídel.

Tak zpátky k Puntu.

Ale k tomu staršímu typu, ideálně ze samého konce jeho výroby, rok 99, kdy do něj dávali kdejakou výbavu v doprodeji za pár šupů a všechny chyby už byly vychytané, na rozdíl od typu novějšího, kde se prý s..ou řídící jednotky a i kdeco jiného a pořád tam svítí hlášky nějakých chyb, hlavně v prvních třech čtyřech ročnících. Proto je jich taky tolik na prodej.

Punto podruhé

Našla jsem ho v Týně. Motorizace 1.2 16V, tedy silnější a živější než ta obyčejná osmiventilová. I když ne tak úsporná. Ale zas líp jede. Ráda jezdím, ráda mám, když auto jede. Velmi zachové Punto s mlhovkami, tažným zařízením a druhou sadou kol, velmi milá slečna prodávající. Když jsem jí do telefonu říkala, že mám střevní chřipku a nevím, jestli zvládnu přijet, a že bych ji taky nerada nakazila, řekla, že to nevadí, že nikdo jiný o auto zatím neprojevil zájem a že mi je podrží, že prý klidně můžu přijet třeba až o víkendu nebo v pondělí.

Bylo to jasné. Tohle je ideál, pro to pojedu klidně i bez mechanika, co zas nemá čas, a třeba autobusem, když už nemá čas nikdo a ani auto už mi nikdo nemůže půjčit. Než mě přešly bolesti břicha, zamluvila jsem si jinde na netu alespoň použité střešní nosiče na Punto r.v. 1999 za pouhých krásných tři sta korun českých.

Bylo to v samém finále předdušičkových prací. Už jsem padala na tvář únavou, průjmem, pracovními dvanáctkami třináctkami nepřetržitě za sebou a nočními sezeními na netu, hledáními inzerátů a studiem specifikací, diskuzí, recenzí… Když jsem se v práci v pátek zmínila, že mám konečně vyhlídnuté a snad už i jisté auto, a když dva z našich stálých odběratelů, co se tam sešli, vyskočili metr dvacet nad zem s rukama nad hlavou, že hlavně ne fiata, fiata v žádným případě a nejhorší jsou fiaty, tak jsem se rozbrečela a prostě jsem jim vynadala. Že všichni umějí jen říkat, co ne a co všechno je špatně, ale aby mi někdo z nich pomohl něco vybrat nebo se mnou někam jel, to nikdo.

V pátek odpoledne, ačkoli napřed slíbil(i), ani o  víkendu nemohl ani automechanik, ani ten pán, co má psa, ani ten pán, co mě po mém hysterickém záchvatu v práci ujistil, že stačí zavolat den předem a že se mnou pojede na auta kouknout. Ten mi už radši ani nezvedl telefon.

Našla jsem si autobusové spojení do Týna a v sobotu zavolala slečně, že v neděli přijedu.

„Jé, to je mi líto, moc se omlouvám, ale auto už jsme prodali. On si je vzal soused…“

Brečela jsem celou sobotu odpoledne až do večera.

Večer se po mejlu pohádala s tím pánem, co má psa a co nejen že už nepřijel, ale navíc mi jen suše po mejlu sdělil, že mám prostě smůlu, i když jsem mu psala, že brečím, a víceméně žebrala, jestli by mi nezavolal, že jsou jiný věci než peníze nebo sex, co doopravdy potřebuju… Tak moc jsem potřebovala, aby mi někdo zavolal, aby se mnou někdo mluvil…

Aby na mě měl čas…

Neměl.

Poučení pro příště: Sračka nesračka, srát na ohledy, ať se prodávající taky třeba posere…

Hyundai Getz

Víceméně léčebná nouzovka, někam jet, abych neměla pocit, že mi auta jen utíkají. Zase oktávkou staršího syna, zvláštní, dycky je mi zní blbě. Stejně blbě jako z Passata mého šéfa. Obojí takové lodě jakési. Nejedou, plují. A pak prudčejc zabrzdí a mně pluje žaludek.

Když jsem s prodávajícím toho Getze mluvila po telefonu, hořce mi vyprávěl historku o předešlém zájemci o koupi, který chtěl auto propichovat šroubovákem, aby zjistil, jestli nejsou prahy zhnilé. „A jsou?“zeptala jsem se. – „Ále nejsouuuu…“ protáhl zcela věrohodně pán. Úplně jsem nevěřila, ale měl ten getz mlhovky a tažné zařízení, tak jsem to riskla.

Už když jsme přicházeli k autu, bylo jasné, že spíš jsou. Protože blatníky už byly kytované a přestříkávané, docela amatérsky, a pod tím přestříkáním znovu zpuchřelé. A z blatníků do prahů je to obvykle jen pár měsíců kousek. Když jsem poklekla, zespod prahu byla mimo jiné docela fest díra. Evidentně už několikrát prošahávaná několika předešlými zájemci o koupi.  Skrz bude až na jaře.

Nekoupila jsem, i když mě starší syn přesvědčoval, že nic lepšího za ty peníze…

„Getzy nebrat, kysnou,“ dozvěděla jsem se později od znalejších.

Ale jelo se mi s ním dobře, bylo to žihadýlko. Až na ty podivně pomalu padající otáčky po sundání nohy z plynu, i když na to by se asi dalo zvyknout.

„Když ty děláš tu chybu, že se ptáš každýho a s každým se radíš. Pak v tom máš guláš a je špatně všechno.“

No, na tom něco je. Napříště už se budu radit jen s odborníkem, mechanikem, i když nemá čas se mnou někam jezdit. Bude mi to pak průběžně spravovat, tak musí vědět…

Opel Agila

Vysnila jsem si ho na základě internetových diskuzí. Chválily jeho praktičnost, úspornost, nenáročnost… odolnost vůči rzi… Co na tom, že je to krabice na kolech, má mlhovky, hagusy, zadní sedadla dělený i sklopitelný do roviny a našla jsem ho po úmorném mnohatýdenním hlídání inzerátů s podstatně vyššími cenami. Tenhle byl i nejblíž,  v Písku za cenu velmi přijatelnou, poněvadž bez klimatizace, kterou považuju za fičůrku víceméně zbytečnou, spíše jen módní záležitost.

Zlomila jsem mladšího syna, který tvrdošíjně celé ty týdny vykřikoval Agilu ne! a tvrdil, že jestli koupím Agilu, tak on bude chodit radši pěšky. Automechanik opět neměl čas. Půjčili jsme si auto staršího syna, mladšího jsem nechala řídit, aby měl satisfakci, neb taky řídí rád (ono se to dědí, asi), a jeli jsme do Písku. Přes Týn, kde jsem mlčky vzpomínala na týden předtím a želela střevní chřipky a jednoho Punta ve stříbrné metalíze. A celou cestu jsem mlčky studovala svůj žaludek, který asi neměla na svědomí tentokrát jen oktávka. Při studiu recenzí jsem totiž zjistila, že úspornou spotřebu má Agila s tím jedničkovým motorem, co měla ta líná Corsa, zatímco ta Agila, na kterou jedem, má corsí motor o stupínek živější, ale taky žravější. Což mě trošku rozhodilo v mém těšení se na vysněný ideál.

Byl to hezký den a hezký výlet. Agila byla přenádherná, čisťoučká a jako nová, nikde ani zrníčko rzi, hagusy a boční černé podélné prolisy jí nádherně slušely – a když prodávající nastartoval, nádherně jí chrastil rozvodový řetěz. Kovově jasné,  křišťálově zvučné klapání vodního mlýnku.

Cena nových řetězových rozvodů deset až sedmnáct tisíc, podle stavu toho okolo. K tomu nejspíš i tlumiče, podle chování auta při jízdě. Na což už bych neměla. A náklony v zatáčkách, o nichž už teď vím, že na ně člověk (já), který má za sebou autohavárku s otočením se na střechu, mít nebude určitě. Na to se mi dělalo při té zkušební až moc slabo od žaludku v každé zatáčce doleva.

Jeli jsme zpátky domů v opačném gardu – mladší syn Agilu chtěl, já už ne.

Bylo jasné, že svoje požadavky musím opět trochu ponížit zpátky. Finančně, ale především stran výšky posezu nad silnicí. Případně jiných parametrů výbavy auta.

VW Polo

Včera, když jsem se byla poradit stran toho ponížení, poníženě, mi na autodílně mechnaik a jeho nejlepší kamarád, s kterým je jinak docela sranda, poradili jít do něčeho s naftovým motorem Sdi. Bez turba. Golf nebo Polo. Nebo Seat. Moc se jich ale neprodává, kdo je má, ten si je drží…

Když jsem našla docela pěkné Polo Sdi ve Znojmě a smířila se s tím, že holt zas budu sedět deset centimetrů nad silnicí, ale hlavně když se to v zatáčkách nebude kymácet, tak ani jeden z  těch, co mě včera na Polo ukecávali, neměl čas se mnou jet.

Zavolala jsem jinému, dalšímu našemu stálému odběrateli, co ale dělá do aut a motorek a často pomáhá dovozcům ojetin z Rakouska, v naději, jestli by to se mnou nejel okouknout – a i po telefonu jsem viděla ty jeho ruce nahoře nad hlavou, stejně jako když před čtrnácti dny bylo „Fiata ne, hlavně Fiata ne…“ – „Polo ne, prosímtě hlavně Polo ne, v převodovkách se tam serou ložiska, neorigo nebo použitelnou ojetou převodovku neseženeš a nová je dražší jak celý auto…“ – A že se mi ještě po něčem podívá.

Ale po čem. Dívá se už měsíc a ještě nic nenašel. Demio mi nikdo dovízt nechce, je to prodejně neatraktivní auto, všichni vozí pažouty a saxa a tdi motory s turbem, u kterých mají jistotu, že je český snobík či česká panička určitě koupí… A jet se mnou někam taky nemá čas, i když před měsícem nabízel…

Strach ze zodpovědnosti poradce při výběru auta chápu. I strach z pozdějších výčitek při nespokojenosti, když se něco pokazí, jakože u ojetiny se vždycky něco pokazí. Ale tak proč ti rádobytvrdí muži dělají ramena a pěstují před ženskou imidž všeználků a shovívavých ochranitelů, když pak nemají na to, aby tomu  dostáli v reálu? Copak jim není jasný, že tím se shodí víc, než kdyby řekli na rovinu…?

Nejlepší radu mi dal bývalý Nevztah – „Hele, kup si, co se ti bude zdát a v čem se ti dobře pojede, stejně koupíš blbě. Já v tom roky dělal a taky jsem koupil  blbě, oni jsou machři, kdo to chce zakamuflovat, dá si s tím práci, u toho to nepoznáš dřív než po týdnu ježdění, a to už to auto stejně pak nevrátíš, tak na to ser a prostě něco riskni a kup, tak to prostě je…“

Ok. Tak zpátky ke kořenům. K tomu, co jsem jakž takž schopná ne moc blbě koupit sama a v čem budu riskovat víceméně nejlacinější náhradní dily. Přeci nejsem blbější než ti chlapi, co mi umějí tak akorát říct, že nafta jezdí za míň než benzín a že se mám po autě podívat na internetu…

Felicia, nebo Punto?

Zbyly mi ještě dvě Punta první generace, ty, co jsou podobná víc Suzukimu Swiftovi a ne tolik nacucanému klíštěti. V Brně a kdesi v Beskydech. Když bych chtěla větší výlet. Plus jedna dvě Felicie v Táboře a Havlíčkově Brodu. Ty se občas někde objeví, tak do třiceti tisíc.

Pán, co má psa a co už nepřijel, protože nemá cenu, aby jezdil, když mám doma syna a nedá se šukat, se mě mejlem včera optal, jestli jedu dneska pro to brněnský Punto. Napsala jsem, že nejedu, protože po čtrnácti dnech zpoždění jsem dostala to své oné, a tudíž to bude mazec, už teď je mi blbě, takže si netroufám trmácet se celej den autobusama.

Už neodpověděl, asi abych náhodou nedostala nápad s nějakou žádostí o odvoz, a taky co pak, ani ten príma zážitek se sexem v autě si nezopakuje, když jsem nepoužitelná, že jo… Pragmatik. Říká o sobě hrdě.

Tak jsem dneska odpoledne chvíli ležela, jak mi fakt bylo blbě, a chvíli přemýšlela o autech, že tím hledáním auta, co mě vlastně docela baví, vlastně docela pěkně utloukám bolesti i z jiných chybění. A chvíli o mužích, které jsem za svůj život měla, že by bylo pěkné, až to auto budu konečně mít, si udělat takovou okružní cestu po bývalých milencích, podívat se, jak teď žijí, třeba jen tak zpovzdálí, nerušit, nevstupovat, jen se potěšit chvilkovým sledováním, že se mají dobře – domy postaveny, stromy zasazeny, potomci odchováni – že vše je tak, jak má být, a že jsem udělala správně, když jsem je kdysi nesebrala jejich manželkám, nesáhla jim do životů, utekla z jejich životů, dokud byl čas, pokud oni sami ten rozum neměli…

Bylo by to hezké a uklidňující a tak trochu hojivé na fakt, že pro toho posledního, právě u něhož jsem alespoň na začátku doufala v pravý opak, už asi budu mít dál jen zprávu, že ještě pořád mám měsíčky, dlouhé měsíčky, týden, dva, tři… nepřestávající, nekončící, už natrvalo trvající měsíčky…

Komentáře:

  • rulisa

    No vidíš, a dneska mi v práci řekli zas, že do Feldy už nemá cenu chodit… :-))
    Je to vždycky asi názor od názoru a v případě jako je ten můj asi i náhoda od náhody, co ti přijde do cesty.
    Nejvíc by se mi beztak líbilo to Demio…

    Jo, a děkuju za první statečný komentář k tak tragicky dlouhému a nezáživně popisnému článku. :-)

    Ještě ho hodlám trošku doplnit, psala jsem ho v noci už úplně mrtvá a nejvíc práce mi dalo vzpomenout si na všechna ta „hlavní“ (tedy neřešená jen jednou po telefonu a hned na to zavržená) auta. Tudíž jsem místy zapomněla, že jsem vlastně chtěla napsat ještě cosi jiného.

    P.S. Tu písničku mám taky ráda…

    Jirko, to, co ty umíš, pochopit, vystihnout, je vzácné….

  • ratka

    Moje osobní první auto byl bleděmodrý Nissan Micra. Skvěle jsem ho prodala, moc dobře se v něm jezdilo.

  • ratka

    tady za 29000 CZK no nekup to. tedy auto přesně pro mě.

  • rulisa

    6. Proč? Na mobile.de jsem se byla dívat taky, i na autoscout. :-) Právě když jsem si ještě naivně myslela, že by mi někdo mohl nějaký to Demio přivízt.
    Micra je hodně maličká. Ale koukala jsem, že fakt sympatická.

  • ratka

    je to jen přibližovadlo ale naprosto spolehlivé, v tom je její síla :-) jako nákupní taška

  • ratka

    my měli první „pořádné“ auto Nissan Suny. Jezdili jsme es ním 6 let. a za tu dobu jsme nic s autem … nedělali – jen jezdili, a prodali ho bez jediné závady. Koupili jsme si pak většího Renaulta Lagunu v které jsme mohli bez problémů spát.
    Nikdy se nám nepovedlo zažít takovou spolehlivost jako s Nissanem

  • rulisa

    Renaulta Lagunu má kolega, taky kvůli možnosti přespat na rybách, a je v servisu čtvrtletní host. :-)

  • ratka

    10 taky jsme nebyli spokojeni a to jsme kupovali novou a 2x novou dostali (vyměnili nám), prodali jsme po 6 letech a koupili Toyotu Avensis. Toyota po 6 letech potřebovala vyměnit rozvody a kdeco (povinně) takjsem ji prodali taky a koupili Octavii.

  • rulisa

    Zaplaťpánbů za tyhlencty, co kupujou nový a nejsou spokojený a prodávají kvůli rozvodům, aspoň máme co kupovat my ostatní. :-))

  • ratka

    12 :-)) my prodali když by se muselo investovat… tedy něco platiti a vyměnovat. to už jsme nechali na prodejci, oni si to opravili levně

  • ratka

    proto je lepší koupit v Německu, tak je hodně aut málo ježděných po prvním majitěli a s dobrou cenou. třeba za Nissana Micku jsme platila 10.000 euro (ježděného) a po třech letech bez jediné opravy či investice jsem ho prodala za 8500 Euro.

  • Jirka*

    Micra byla jednu dobu mé služební auto a jezdila výborně (městský provoz s nutností zaparkovat všude možně). Dneska bych se do ní asi už nenasoukal…
    Tragicky dlouhý a nezáživně popisný článek mi nevadí, protože v inzerátech ležím taky :-) Sice jsem Feldu částečně opravil, ale není to na dlouho, budu rád, když ve stejným budu tuhle zimu. Ale na té ulici vydržela 10 let, do podzimu se začala ladit až letos :-)

    A písnička – na Český kalendář jsem narazil poměrně nedávno, divím se, že unikal tak dlouho, určitě si pořídím nějakou důstojnější formu poslechu, nebo i videa… celé texty taky stojí za přečtení, stejně tak lístek na živé představení. Jak mám rád Szidi Tobias, tak k téhle skladbě (pořád tam slyším olomoucký hotel) mi šansonově nakřáplý hlas nepasuje tak, jako odkazovaná jemnější verze Lenky Nové.
    A jsem rád, že jsem se trefil :-)

  • Jirka*

    Proč ti ve výčtu chybí Peugeot 206? Ten by se nelíbil?

  • rulisa

    14
    Proto jsem chtěla, by mi odsud někdo dovezl to Demio.

    15
    O Českém kalendáří vím cca dva roky, ale pořád v něm objevuju něco dalšího, stačí jiná nálada, posun nějakej v sobě, a „objevím“ jinou píšničku odsud…

    16
    Ten se mi moc líbil cca před deseti lety ve verzi sw. Dneska je ještě pořád na hraně mých finančních možností i jako ojetina a taky dneska už mám pocit, že je to autíčko silnější ve vzhledu než v trvanlivosti a odolnosti. Měkký podvozek atd. O tom, že opraváři z něj rostou, z ne-přístupnosti k různým částem, co se obvykle kazí, ani nemluvě. :-)

  • Jirka*

    aha… taky sbírám zkušenosti :-)
    Kamarádů mám celkem omezené množství, ale bohatě stačí na to, abych měl postupně zakázané nákupy všech značek :-) Octavii mi prý na ulici ukradnou… zbývá jenom Ford (třeba C-max by se mi líbil dost), ale náklady na obvyklé opravy jsou mimo moji kapsu.
    Asi budu vybírat se zavřeným okem, nebo radši oběma… píchnu prstem, jak do roztočenýho glóbusu…

  • rulisa

    Ještě jsem taky hodně bojovala s nutkáním jet se podívat na jednu Hondu Jazz. Údajně taky skvělý autíčko. Ale nakonec mě odradil poměrně vysoký nájezd tohohle konkrétního kusu a z toho vyplývající hrozba nutnosti vyměnit rozvody, co jsou tam taky řetězem, takže dost za peníze. A vůbec i ostatní díly k Jazzu dost za peníze. Ale jinak praktičnost, spotřeba i jízdní vlastnosti prý supr.

  • rulisa

    18
    „…abych měl postupně zakázané nákupy všech značek…“
    Přesně!! :-)))

  • rulisa

    A pak ještě spolehlivě funguje jedna zákonitost – nejlepší auta jsou vždycky na opačné straně republiky. :-)

  • snow

    trochu černého humoru: Japonec, až nakonec :o))
    a aspoň trochu myslet na bezpečnost pls
    Multiplu ?

  • rulisa

    Jooo, to jsem slyšela už tak asi pětapadesátkrát, Hlavně žádný auta od F – Ford, Fiat a fšichni francouzi (akorát tam dycky dodávám, že v tom případě i Folksvágn), Proč se řidiči fiatů nezdraví, když se potkají na silnici – no protože už se zdravili ráno v servisu (ale značka použitá v tomto tradičním bonmotu se mění dle chuti, může to být i Renault nebo škodovka) a Japonec až na konec.

    Osobně po zkušenostech svých a blízkého okolí tvrdím, že na Japonce nic nejaponskýho nemá, ve spolehlivosti minimálně. Teď zpětně teprv a ještě víc doceňuju suzukiho, za tak nízký průběžný náklady (spotřeba plus opravy) už asi nikdy s ničím jezdit nebudu. Leda bych si ještě koupila to samý nebo nějakou tu vyhlášenou Corollu osmičkový řady. Nebo to Demio, a doufat, že chvíli vydrží, než prorezne od blatníků do prahů.

    Na bezpečnost myslím tím, že jsem oželela a upustila od záměru koupit si znovu stejnýho swiftíka. Plechovo papundeklovýho.

    Multiplu bych asi i přežila s její vizáží, aspoň bych se nebála, že mi ji někdo ukradne, ale vadí mi tři sedačky vpředu (divnej pocit, téměř nepříjemný vtíravý konkurence na výsostném území, spíš jsem zvyklá na dvě a vzadu už nic, z pracovního Berlinga) a její motorizace. Turbo naftu nechci a benzíňák je nenakrmitelnej.

  • fousek

    nic od F – ty nechceš Ferarri ?

  • rulisa

    No, leda kdyby mi to Fousek Financoval. :-))

  • rulisa

    Ale když já bych si tak moc přála ty hagusy…
    A to ten placatej křáp ferarrskej nemá.

  • barča

    25. :-)))

  • ratka

    u oktávky máme spotřebu 4,8 litru.. napadlo mě, a což si koupit Oktávku. třeba ty první… byly prý velmi dobré a postupně budou v oježděných

  • rulisa

    Ratko, to máte naftu s turbem, tipuju.
    V benzínu jezdí za podstatně víc. :-)

  • rulisa

    Ale jinak ochcávky jsou zatím cenově vejš než můj limit, a pokud se vejdou (benzínový, naftový ani náhodou), tak jsou to fakt plečky.

    Ex se starším synem si koupili octu r.v. 98 1.6 benzín s najetýma 180 tis. sice za pětatřicet, ale dalších patnáct do ní ještě nacpali v opravách, a to je měli jen za cenu dílů, protože jim to udělali po známosti v učilišti v rámci odbornýho výcviku. A stejně když jsem si posledně od nich auto pučovala, tak jsem zjistila, jaký to je jezdit od oka, protože jim krátce po opravě pro změnu umřely budíky. Takže když chceš vědět, jestli máš dost benzínu v nádrži, musíš zastavit, vypnout motor, vytáhnout klíček, počkat, až se vypne imobilizér, pak znovu nastartovat a stihnout se kouknout během těch pár vteřin, co to ukazuje po nastartování, než to zas zhasne. Průjezd obcemi na padesát je věcí odhadu. Taky už si „vydělali“, na jednom radaru. :-)

    A to nemluvím o tom, že oktávka je pro mě docela odpudivá loď, zbytečně široká a rozplesklá, jako kombík šíleně dlouhá na parkování na sídlišti, jako sedan nepraktickej kufr, ze sedaček mě po půl hodině bolí záda a pravidelně v ní bleju. Stejně jako v bratříčkovi pasátovi. Nemám ji ráda.

  • rulisa

    28
    Jo, a eště – nevím, jak moc je to „prý byly velmi dobré“, ale vím, že ty starý se sraly málem víc jak felcky a třeba ty problémy s budíkama jsou u nich hodně častý. Taky s podvozkem, všeho druhu. V žebříčcích spolehlivosti od nás na západ se ocitají až za Fabií.
    Nereznou na kastli, to je fakt.

  • ratka

    tak fabii. my máme již třetí Oktávku a všecky byly bezvadné. poslušné a spolehlivé a taky jen benziňáky. takže i benziňák má nízkou spotřebu. u zaměstnavatelů (obou) měli taky oktávky s naježděnými 300 tis. kiláky a bez problémů

  • rulisa

    Co máte za motor, že vám to jezdí za tak málo?
    A co jezdíte, jaká vzdálenosti a cesty?

    Třetí oktávku – to ale nemáte tu z první řady. To už máte ten novej typ motoru. Za kolik vám jezdila ta první a co měla za motor? Jak dlouho jste ji měli?

    Sama jsi psala, že jste vždycky auto prodali dřív, než se začlo to opotřebované na něm kazit. Já píšu o ojetinách, ty o nových autech.

    A ber v úvahu, že kdo oktávku prodává, prodává ji proto, že je už oježděná na kost a nebo že je to ten kus, co se s…, protože se předtím s…o na údržbu. A nebo se dá do prodeje s těma 300 a víc tisíci, kdy už je jasný, že se srát začne tak jak tak, prodejce v bazaru to stočí a prodá s nájezdem 150 – 200 tis a kupec pak nadává, jakej je oktávka poruchovej krám.

    Oktávku první řady si kupovali ti, co na to měli, ti, co chtěli machrovat a jezdili s tím jako prasata, a ti, cop potřebovali jezdit hodně moc.
    Je daleko větší šance, že z toho roku natrefíš na nestočený, slušně zachovalý Punto, který si kupovali chudý lidi a dědoušci na cestu s babčou po nákupech a na zahrádku, než Oktávku. Ty jsou po čoudu bez výjimky.

  • rulisa

    Z Fabie je výhled jak z tanku a taky tolik žere. Starší, ojetá. Včetně oleje, u čtyřválců. Tříválce prodávají lidi, co je odhonili a vědí, že na to ty motory nemají a podpalujou se jim pak ventily. Koupenej ojetej tříválec Fabie s motorem umřelým do pár měsíců po koupi není žádná výjimka. Turbo nechci, takže zbývá 1.9 sdi a na ten je Fabka v kombíku těžká, nejede to s ním. Taky jí odcházejí věci na předku pod tím motorem.
    Ale za jízdní vlastnosti ji chválí. Na rozdíl od Octávie.

  • ratka

    Mám zkušenosti jen s novou (vlastní) a služební… kterou jsem si neservisovala sama.

    U oktávek jsme postupně měnili za pořád novější řadu a protože jsem zustali u nich, je vidět že jsme opravdu spokojeni. i syn si koupil Oktávku. Ta první měla spotřebu kolem 6,3 l. Na dálnici 6,8 Druhá taky podobně. Teprve tato je velmi úsporná. na dálnici kolem šesti jinak pod pět. ale pokud někdo jede jak blázen… tedy rychle nad 150, vyšplhá se spotřeba nahoru.

    Kolega v práci si koupil dobrou Oktávku z první ruky za 80 tis. i se zárukou. a jezdí spokojene

  • rulisa

    Znova:
    To je všecko hezký, ale ty píšeš o nových autech, já o o jetinách, který lidi jako ty už hodili do oběhu, protože by se jim už náklady na údržbu nevyplatily.
    S novým autem je spokojenej skoro každej, pokud se nevyskytne vyloženě vadnej kus nebo sériová výrobní vada. A ty novější oktávky už mají i podvozek oproti jedničkovým vylepšenej, jinej rozvor a tak, takže i na ty jízdní vlastnosti už je to lepší.

    Jinak ty firemní byly taky benzíny? Většinou firmy pořizovaly naftu.

    A ještě jeden dotaz: Spotřebu uvádíš odečtenou z palubního počítače, nebo změřenou zapisováním při tankování?

    A ještě malou popznámku:
    Pokud mají pravdu kritici současných TSI motorů, tak bych doporučovala tuhle poslední vaši oktávku prodat o něco dřív než ty předchozí. :-)
    Ten super úspornej a ekologickej benzínovej motor, co se montuje teď, se totiž prý těch tří set tisíc jako ty starý motory nedožije. A určitě ne to turbo v něm.

    Ale nevím, stoprocentně to tvrdit nemůžu, mám zkušenost jen s ojetinama. :-))

  • rulisa

    35
    80 tisíc nemám.

  • rulisa

    A kdybych je měla, stejně bych je nedala za auto, ale za novej kotel.

  • rulisa

    Prostě nepotřebuju oktávku. :-)
    Koncernový auta jsou u nás předražený. A škodovky nejvíc.

  • ratka

    auta jsou drahé obecně. pokud to nejsou odepsané třeba havarované. ty si šikovný opravář dá do kupy za pusu. ale to je svět kterému nerozumím. jen vím že existuje :-)

  • rulisa

    Nejsou ale všecka stejně drahá obecně. U každého auta je jiný propad ceny od koupi. Záleží na značce, pověsti toho auta, tedy na kupní síle.

    A já nejsem šikovný opravář, za všechny opravy si budu muset platit. Takže i podle musím kupovat.
    A stejně je to risk.

  • ratka

    je, zajíc v pytli to je. tak ať ti to vyjde.

  • rulisa

    Zrovna se nemůžu dovolat prodejci, co mi řek, že mám zavolat v neděli večer.

    Napřed byl vstřícnej, ochotnej. A když jsem se zmínila o mechanikovi a o tom, že bych s ním přijela v pondělí, nebo možná v neděli, ale to nevím, že se ho musím zeptat, tak najednou dost chvátal ukončit hovor a že nemá čas to s autem nějak extra řešit, že se musí hlavně teď přestěhovat do novýho bytu a stejně by neměl čas na prohlídfku dřív než v neděli večer, tak jsem mu na to řekla, že to ale nebude potmě nic vidět. Tak že prý si mám v neděli večer zavolat.
    Volám od šesti. Na oba telefony, co má uvedený pod dvěma různýma inzerátama. I sms jsem posílala.

    (Doplněno později:
    V neděli večer jsem se dovolala po asi dvaceti pokusech a třech sms, že bych chtěla přijet hned v pondělí ráno, abychom stihli rovnou i převod. Řekl mi, že v pondělí dopoledne má v práci kontrolu a že nemůže, ale že kolem jedné odpoeldne mám zavolat, že to už bude volněji, a že si pak kolem druhé můžu auto prohlídnout, protože manželka s ním bud ev Jihlavě. Za tři minuty jedna mi přišla sms „Auto je od rána prodané, mějte se.“ Brečela jsem hodně, i když mě všichni ujišťovali, že pokud udělal chlap tohle, tak že mám být ráda, že jsme to nekoupila.)

  • barča

    jen nakukuju. :-) něco nového? nějaký objev?

  • rulisa

    Asi čtyři, od té doby, ale ten čtvrtej jsem koupila.
    Snad se nebudu tlouct do hlavy, ale vzala jsem nakonec to, co mě na opravách nepoloží, u čeho se nebudu muset bát, že okýnka v elektrice a výškově stavitelný sedadlo řidiče mi zůstanou pro společnou fotku záhy po smrti motoru a u čeho nebudu mít malou smrt já, kdyby to náhodou kluk s řidičákem ještě přeci jen v záběhu rozstřelil.

    Prostě jsem to nechala na synech, víceméně oni rozhodli a vybrali jednu mírně olezlou Feldu s málo najetýma kilometrama po prvním majiteli.
    A dále – děj se vůle páně. (A mechanikova. Říkal, že se feldy nemám bát. Tak se bojím o trochu míň. Asi radši zase začnu fotit.)

  • ratka

    Sláva, rozhodnuto :-) ať slouží

  • rulisa

    Snad bude. Zatím umírám děsem, jestli jsme se od synků nenechala moc zblbnout a jestli nedorazím s autem do práce (protože vedle mám toho mechanika) a všichni se nebudou chytat za hlavy, co za křáp jsem nakonec po té monstrakci koupila.

    Vidno, že opravdu nejsem tak psychicky na okolí nezávislá, jak se zdám být či umím občas tvářit, nejistota ve vlastní rozhodnutí je děsivá a pro mě charakteristická. Když si vzpomenu na kupování bytu…

    I na váhání, jestli jaký vztah ukončit…
    Ale i to jsem zvládla, k dnešnímu dni.
    A toho zatím nelituju. Myslím, že už ani nebudu.

  • rulisa

    Ale přitom sama cítím, že tohle auto se k tomu všemu ostatnímu, co mám, a ke stylu, jakým žiju, hodí daleko víc než Oktávka nebo ta v koutku duše vysnívaná Honda Jazz.
    Jen je škoda, že nebylo poblíž nějaké to zachovalejší Demio…

    Vydržím dalších pár let s touhle mrchou rezavějící a třeba mi mezitím slevní yettiho. :-)

  • ratka

    to neva :-) nebudou se chytat za hlavu. Budou rádi :-))

  • rulisa

    No, budu rejpat, páč jsou to chlapi a kolegové k tomu. A já se budu tvářit, jak to beru a jaká je to sranda, a pak budu v koutě bulet.
    Už se vidím. :-(

    Ale třeba to ustojím. Až se dospím a tak.

  • rulisa

    Ale furt si říkám Klid, Ransdorf je na tom hůř…

  • ratka

    myslim že ne, to chlapi poznají… kdy toho má ženská dost. Budou rádi že je klid. A tedy že to máš za sebou :-)

  • rulisa

    Snad, doufám.

  • barča

    45. sláva. :-) vybrala ….Ru má Ježíška :-)
    zdravím z práce. At autíčko slouží a máte se vzájemně rádi :-)

  • fousek

    se máš, že máš nové auto :-)

  • rulisa

    Nemám radost, nedostavuje se. Nacházím další a další zádrhele.
    Do rána žaludek v kotrmelcích, zimnice, je mi zle.

  • ratka

    netrap se, udělal jsi maximum. líp to nešlo. není důvod ani k radosti a ani ke smutku, vše běží…pořád dál svojí cestou. Hezký den přeji :-)

  • fousek

    copak, nejezdí?

  • rulisa

    Jezdí, ale jela jsem kupovat auto na inzerát že po prvním majiteli a naletěla jsem překupníkovi. Ono co je v techničáku, není vždycky to, co bylo doopravdy.
    Kolega to teď zkoukl, prý to není tak hrozný, prý by mi to pár let vydrželo, a kdybych to i chtěla v létě prodat, že bych našla něco lepšího, tak by se to furt za 15 – 20 prodat dalo.
    Ale sere mě to.
    Neměla jsem tam včera jezdit, po firemní veselici do dvou do rána a s dvěma věkem post, ale hlavou pubertálními syny, kterým prostě nedokážu odprovat. :-(
    Nevšimnout si takových evidentních znaků, co mi vyskákaly pak v noci a ráno jsem si je ověřila…
    Hm… Tetička… Jak kdybych to neznala, a šuká se se strejčkem, žejo…

  • rulisa

    Ono totiž když na opisu z kontroly stk z roku 2011 je ta SPZ, co dostalo auto jako novou v roce 2007, zatímco na opise z kontroly z roku 2013 je SPZ, kterou auto mělo do roku 2007, tak je někde něco špatně, že…

  • rulisa

    Takže je to domluveno, ani se pán moc neptal, co proč přesně, jen že z toho nemá radost, že už odmítl dva jiné zájemce, a zítra odpoledne to jedu vrátit.

  • ratka

    takže hledání pokračuje … :-)

  • rulisa

    Jj.

  • rulisa

    Ano, tento zážitek mi v seznamu chyběl. :-D

  • fousek

    ejch … to sou nervy, teda. Na to se prý hodí becherovka.

  • rulisa

    Večer. :-)

  • rulisa

    Vráceno.
    Jdu si nalít.

  • ratka

    dobrý cyklus :-) z ničeho je zase nic a mezitím hukot

  • rulisa

    Co tu děláš? Máš mít vymalováno a router v depozitu… :-)

  • ratka

    v prázdné místnosti je zapnutý router a klečím na zemi :-))

  • rulisa

    Tomu se říká závislost na internetu. :-))
    Ehm, taky bych klečela…

  • fousek

    Ještě, že máš kolo. Já měl jen víno. C.S., letos už je zase dobrý.

  • rulisa

    Piju André. 2013.
    Čtu si. Odešla jsem od aut do jiných světů, nekonečných. Je dobré mít kam přepnout.

  • barča

    Ru, tak aspon, že se podařilo auto vrátit a tobě vrátili peníze. Věřím, že to byly nervy.
    Mě ted před chvilinkou na mailu přistálo písemné vyrozumění exekutora – ukončení exekuce.
    Účty a katastr odblokovaný. Uff. Kámen mi spadl ze srdce. Už jsem zase normální člověk.
    Pro mě je to letošní velký vánoční dárek.

  • rulisa

    No a pro mě ponaučení.
    Též pro syny, že při ochodním jednání je třeba nedělat opičky, nerušit, ale být ve střehu a místo vtipných poznámek na adresu maminky pozorně koukat a přemýšlet, kde co může být fake. A že asi je i nějakej objektivní důvod, proč maminka ještě žádný auto nekoupila. Teď už to taky vidí.
    Na druhou stranu jsme se zas viděla s bývalým docela milým kolegou, když mi dělal u transakce bodygárda. :-)

  • fousek

    to tvoje auto bude chtít řešení typu blesk z čistého nebe.

  • rulisa

    Jo.

  • rulisa

    Nějak mě to převálcovalo…

  • ratka

    Ru, a kde jsi si pořizovala poslední auto? Chce to nějaké konexe.

  • rulisa

    To mi dovez jeden místní tady z Rakouska. Ví o mně, že hledám, aji jiní dva tady poblíž, ale nic teď nemají, že prý je teď na podzim špatná doba a taky už v Rakousku všechno dost vybrakovaný. V Německu se ještě něco vybrat dá, nebo se tahají z Itálie, Francie, Švýcarska. Ale spíš ty dražší. A odsud nikdo tak daleko nejezdí.

  • ratka

    podle mého naprosto laického názoru máš (asi) dvě možnosti. oboje jsou spojené s čekáním.

    první že obvoláš ty které znáš a řekneš, že potřebuješ auto jakékoliv, které jezdí… tedy totalschaden po krupobití nebo rozbité dveře nebo něco takového ale auto je jezdící. může být hnusné…. takové auto dostaneš levně ale jen od spolehlivého (známého) prodejce. ten ví… o co jde.

    anebo budeš čekat až nějaký kamarád se bude chtít zbavit starého auta, protože si kupuje nové.

  • rulisa

    Jj., obojí jsem už udělala.
    Na tom polu variant, co mi maník s ním dělal myšky, až ho prodal někomu jinýmu (psala jsme o něm ve 43 a před chvílí doplnila výsledek) taky byl olezlej lak. Oloupanej. Ale na ten auto nejezdí. Tohle jsou věci, co neřeším.

  • ratka

    jj

  • snow

    Feldu néé, už neni bezpečná , a v kombinaci s novym řidičákem už vůbec ne.
    jinej model i kdyby to mělo mít větší spotřebu, nebo POV, bylo větší…
    jsou věci co nestojí za to pokoušet

  • rulisa

    Já už stejně feldu nezvládnu, jak ji vidím, jakoukoli, obrací se mi žaludek z toho posledního zážitku.
    Počkám, co po novým roce hodí do oběhu bohatý paničky obdarovaný na vánoce novotou od manžílků. :-)

  • Jirka*

    Tak jsem koupil Partnera nakonec… a v naftě – kterou jsem zásadně nikdy nechtěl. Jenže kvůli tomu, že znám historii auta, seznam úprav a dva vlastníky přede mnou, tak jsem slevil i z benzínu. Ale startování na ulici bude asi peklo, už teď počítám s tím, že nemusím vůbec vyjet. Pomáhá mi to k určité svobodě a životnímu nadhledu, ale nevím, jestli budou mít zákazníci pochopení, až nepřijedu na schůzku :-)
    Krásně se v něm sedí, má perfektní rozhled dopředu a dostran, jen to parkování je náročnější – vzadu vidím jen střechu stojícího auta a kde mu končí předek, musím jen odhadovat. Konečně mám ale auto na odvoz nepotřebných drobností z půdy (až se mi bude chtít teda…).

  • rulisa

    To bych neviděla jako špatnou volbu!
    Co tyhle auta znám, tak startování je průšvih až tak kolem mínus patnácti, a to zas tolikrát v roce není. Záleží, jak často s ním budeš jezdit.
    Já už naftu taky tak nějak úplně nezavrhuju. Ale určitě ne jakoukoli a odkudkoli, přesně jak píšeš.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.