Vylučování odpadních látek z těla

A) O X I D uhličitý – při díchání B) pevmý odpat – nestrvtelné zbytky potrvi – trusy C) tekutý otpad – POTEM a MOČÍ

Rozluštila jsem hieroglyfy. Převedla do češtiny. Opravila hrubky. Podtrhala nadpisy.

Přečtli jsme. Podali vysvětlení. Drtili jsme. Několikrát dokola: Pevný odpad, tekutý odpad, nestravitelné zbytky potravy (tohle slovo je k nezapamatování) …

Nestravitelné zbytky potravy, nestravitelné zbytky… (jídla…- Ne… Nevím…) potravy. Potravy. Potravy….
– „Tak povídej, jaký jsou tři způsoby vylučování odpadních látek u živočichů?“

Malá dlaň chytá tu druhou, zavřenou, aby vzhůru vyskočil jen jeden prst. Pekelné soustředění.
– „Oxid uhličitý… při dýchání…“
(Zajímavý, to nejblbější slovo si pamatuje nejlíp.)

Druhý prst. Mohutný nádech, oči navrch hlavy při výdechu.
– „Potem a močí.“
– „Správně. A to je co?“
– „Tekutej odpad.“
– „Super.“

Třetí prst. Nádech, výdech.
– „Trusem.“
– „Super. A to je co?“

Zářivý úsměv.
– „Hovínka…“

Čekala jsem to od začátku. Ale člověk leckdy něco čeká od začátku, a pak ho to na konci stejně zaskočí…

Komentáře:

  • jana

    Roztomilý, je dobrý, když mají děti pozitivní vztah k hovínkům… ve stáří jako když najdeš!

  • rulisa

    Ano. Děti vidí věci v jejich pravé podstatě. :-)

  • Dee Dee

    Kolik hoven umíš, tolikrát jsi dítětem! :-)))

  • rulisa

    Nejlepší hovno na konec. :-)

  • Dee Dee

    Ale bacha – kdo hovnem zachází, hovnem i schází! Ověřeno v praxi! :-)))

  • Dee Dee

    Kdo jinému hovno předestírá, sám po něm padá. :-)

  • rulisa

    Není všechno hovno, po čem člověk uklouzne. :-) Ale lepí nejlíp, to je fakt. :-)))

  • Markoff

    tak nejak neviem, dodnes nechapem nase skolstvo, ktore napise taku zvrhlost ako je prva veta s tromi moznostami, ktore bych si mal problem zapamatat aj ja, nieto este (male) decko, ked sa to da povedat jednoducho:
    a) vzduchom
    b) mocom
    c) hovienkami

    "oxid uhlicity" a "nestravitelne zvysky", no neviem…

    btw. kam patri polotuhy tekuty, davenie?

    oj oj, ale skusat decka by ma bavilo, akurat bych to pak moc slavne nevidel na vysledky v skole, kedze naozaj nutit decko biflovat sa veci co chcu pocut ucitelia ked to vie povedat vl. slovami mi pride zbytocne, ved treba vediet aplikovat vedomosti prakticky a nie akurat si ich namemorovat a pak zabudnut

  • rulisa

    Markoff:
    Učila jsem druhej stupeň a i tam měli někteří problém vůbec si za některými slovy něco představit. Tihle prcci (malej je ve třetí) jen papouškujou. Cvičený opičky, co se učí, jak být poslušný a splňovat normy. Paní učitelka je jinak velice rozumná a nedělá nic jinýho, než že je chystá na to, co je čeká za dva roky. Bohužel čeká. Znám tu školu i učitele na ní a vím, jak se tam učí.
    Beru to jednak jako formu cvičení paměti, jednak jako úlitbu bohům. Aby malej vůbec prolez. Páč tam, kde jiní udělají jednu chybu z neporozumění, udělá on jako dysgrafik-dyslektik totální paseku, páč se v tom po prvním zaškobrtnutí totálně ztratí. Takže občasnýma dvojkama vyvažujem ty "chaosívní" pětky. Do únosnýho (pod)průměru.
    Na vylučování odpadních látek jsme ovšem dostali naši první prvoukovou jedničku! Hurá! :-)))
    /A pětku z češtiny na vyjmenovaný slova po "V" :-( /

  • Ibádovo oko

    Markoff: blití není vylučování, bleješ když něco nefunguje, ne? :)))

  • rulisa

    IO:
    Myslím, že by se to dalo započíst taky. Jako vyloučení něčeho, o čem tělo ví, že dál by se dostat nemělo. Lhostejno z jakých důvodů.

  • Ibádovo oko

    rulisa: Nevím, jak je to tam u vás, ale já si všimla, že je velkej rozdíl mezi tím, co nabízí školy v Praze a co školy tady u nás. Protože malá musela k zápisu ještě před odstěhováním, trochu jsem tam tehdy do toho nakoukla a pak jsem byla zklamaná z toho, co se mi nabídlo tady… Myslím si, že některý postupy už měly dávno zmizet… ale furt se udržujou.

  • Markoff

    [9] vybrane slova su prezitok, tak ako gramaticky spravne pisanie, ja s nim sice problem nemam a v diktatoch som patril k najlepsim, ale tolerujem ze nie kazdemu to musi ist a svet sa nezruti kvoli nejakym nezmyselnym i/y, dnes beztak vsetko opravuju po ludoch PC programy

    inak suhlas, decka by nemali byt cvicene opicky bez ohladu na vek, treba ich naucit veci pochopit nech radsej ucivo povedia vl. slovami ale chapu co hovoria ako ked ho zo seba vyrapocu ale obsah ani netusia

    znamy je dyslektik, vyrastali sme spolu docela dost od malicka a dozvedel som sa to az teraz, vzdy som ho mal za to, ze mu proste gramatika nejde a toleroval to, ved o nic nejde, vazne nechapem nco tym robit zbytocne ludom komplxy ci uz sa jedna o dyslektikov alebo ludi bez problemov ktorym to proste nejde

  • rulisa

    IO: Už jsem to tu kdysi psala: Mám na výběr ze dvou stejně vedených škol. Pokud bych ho chtěla dát na třetí, vzdálenější, o které vím, že tam pracujou s dětma jinak, musel by vstávat ráno v půl šesté a dojíždět místo jedním autobusem dvěma, návrat domů ve třičtvrtě na pět.

  • Ibádovo oko

    :-(( tak to je fakt na houby. I kdybys mu chtěla dopřát jinou školu, zas by mu mimo ni nezbyl žádný čas…

  • rulisa

    Markoff:
    Malej zatím něco jako komplexy má – protože se mu děcka ve třídě smějou, že je hloupej. Doufám, že časem pochopí, že na ty, co se mu kvůli tomuhle smějou, se může vyprdnout.
    Starší měl taky problémy s papouškovacím učením. Ujistila jsem ho, že časem ty úspěšně papouškující v pohodě pobije, až přijde látka, nad kterou se musí přemejšlet. Splnilo se to. Ale u malýho nevím. Toho zatím ujišťuju, že je pobije, až vyjde ze školy. :-)))

  • rulisa

    IO: Ani síly.

  • Jirka*

    Síly dobré matky jsou nevyčerpatelné…

  • rulisa

    Tak nejsem dobrá matka. Tedy, ne že bych to věděla až teď. :-)
    Ale myšleny byly síly jeho. Byl by to záhul, neměl by ze života nic než školu a cestování. Na to je ještě fakt malej.

  • Jirka*

    nejsem pozorný čtenář, omlouvám se… Jen mi to připomnělo můj případ. Sice jsem nebyl dyslektik, ale určité problémy tam byly. Pak přišla jedna osoba, která nemusela mít trpělivost, a přesto měla (a velkou), díky níž jsem jinde, než předpovídali – což je hnací silou v nejistých chvílích…

  • Markoff

    [16] tak ho ich treba zbavit (myslim komplexov ;-)), a preco sa mu vlastne smeju, co to znamena "hlupy"? bych chcel schvalne vidiet o co je hlupejsi od kopca dospelych

  • rulisa

    Jirka: Rozumím. :-) A souhlasím. Akorát ta hnací síla musí taky vždycky správně odhadnout směr působení. A já – nevím, jestli správně, ale snad jo – si zatím myslím, že spíš ho budu chválit za dvojky a trojky, než honit po čertech z autobusu do autobusu a tahat ho z postele takhle nekřesťansky brzo.

    Markoff: Víš to ty, vím to já, ví to asi většina lidí, co tohle čte. Ale ty děti to neví, i když ti to naoko odkejvaj, když jim to budeš říkat. Něco holt musí doříkat až čas. :-)

  • ghost

    Časem si malý člověk zvykne na vydělování ze stáda a naučí se nalézt si cestičku, jak do něj vklouznout jiným způsobem, nebo se smíří se svojí odlišností a naučí se žít na stádu nezávisle. Něco čas nezahladí nikdy a pak se to připomíná při každém neúspěchu, ale pokud to nedostane nádech zatrpklosti, je to jen jako vylomený zub, na nějž jazyk občas naráží :-)

  • rulisa

    Kruci, Markoffe, jak to děláš, ty aktivní číslíčka? :-))) /Ne že by byly tak užitečný, ale mně to nedá skoro spát. :-)/

  • Markoff

    [22] treba mu uviest priklady ze nie je o nic hlupejsi ako niektori konkretni dospeli

    inak normalne do hranatych zatvoriek proste napises cislo komentara na ktory reagujes

  • ghost

    Ru: [23] Mně se dělají (z IE) samy :-)))

  • fousek

    ru: papouškovací učení je svinstvo, taky jsem si s ním kdysi užil, i když ne tak moc … podle toho, cos' tak kdy psala, tak se zdá, že mladší synáček je osobnost a patrně se stejně prosadí, problémům a papouškování navzdory, je přece tvůj:-)
    Jirka* (18): síly jsou vyčerpatelné vždycky
    a (20): trpělivost dělá hodně, i když kdyby ses nesnažil Ty, tak ses z toho stejně nedostal

  • Ondra

    [9]> Vyjmenovaný slova po V jsem se nikdy nenaučil … a nijak mě to psychicky nepoznamenalo, takže v klidu ;-)

    A k tomu, co bylo napsáno dál, jenom: souhlas, souhlas a žádný obavy. Dítě s genama po Rulise se prosadí vždycky ;-) Můj strejda je dysgrafik i dyslektik, těžkej. Má krásnou rodinu, spokojenej život a ředitelský křeslo ve velký firmě… Jedničky z krasopisu nic neznamenají.
    A že se mladej nemá ohlížet na ostatní, pochopí ve chvíli, kdy je všechny přeroste. Sázím, že to bude brzo :-)

  • ghost

    [28] Skoro by se mi líbily ty přívlastky víc na jiných souvislostech:
    "Má spokojenou rodinu, velkej život a ředitelský křeslo v krásný firmě."

  • rulisa

    Ach jo, jeden odskočí kouknout na kobylu, a tady se už řeší ředitelský křesla…
    Jinak – nenechte se mýlit, Rulisa s genama rulisy se zatím nijak zázračně neprosadila. :-)))
    Jenže, co by si rulisa počala s tím ředitelským křeslem… by jí nepasovalo pod ten počítačovej stolek…

  • rulisa

    No tohle… Umí… :o)
    Ale přepínat klávesnici teda kvůli tomu nebudu. :-)

  • rulisa

    [18] – Jirko*, nejen že zkouším, jestli FF umí taky modrý čísílka, ale též se ptám, co ten slibovanej článeček? :-)

  • Jirka*

    já věděl, že nemám nic slibovat…8^) jsem myšlenkama jinde, v práci…nějak jsem si toho nabral víc, než jsem schopen zvládnout [31] 8^)

  • rulisa

    Dobrá, Jirko*, jsi omluven, domácí úkol přesunut na březen. :-)
    (My taky ještě nemáme ve čtenářským deníku knížku za únor. Neb ji dočtem možná tak v květnu. Zatrápený Biblický příběhy tlustý… :-)

  • fousek

    [28], [30]: ředitelské křesla jsou na nic – nevydrží … a "prosadit se" může mít tisíce podob :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.